Typiske feil NAV gjør i AAP-saker
- De klarer ikke å avslutte en gammel sak og starte en ny sak på samme tid, slik at det oppstår perioder uten utbetaling.
- De mener at du skulle ha gjort noe eller latt være å gjøre noe, uten å ta hensyn til hva som er rimelig eller hensiktsmessig for at du skal komme i arbeid.
- De er for strenge i vurderingen av sykdommen din, og mener for eksempel at du ikke er syk nok til å få AAP eller at du er så frisk at du burde gjøre mer enn det du/legen mener at du er i stand til.
Det er veldig viktig at du har en god dialog med lege/institusjon, at de forstår hva NAV krever, og at de gir den dokumentasjonen NAV trenger. En viktig varsellampe med tanke på å kontakte advokat, er at NAV og legen/institusjonen er uenige. Hvis det er tilfellet, eller du har andre grunner til å ønske advokathjelp, så ta gjerne kontakt med oss.
Andre viktige varsellamper er at:
- Vedtakene du får fra NAV ikke forklarer hvorfor du får stopp i pengene.
- At vedtakene baserer seg på misforståelser eller direkte feil.
- At du ikke har fått varsel før vedtaket er fattet.
- At du ikke har vært på sluttsamtale med NAV.
- At du rett og slett føler at det NAV sier eller skriver skurrer veldig med tanke på din forståelse av saken.
Andre viktige varsellamper er at vedtakene du får fra NAV verken forklarer hvorfor du får stopp i pengene, at vedtakene baserer seg på misforståelser eller direkte feil, at du ikke har fått varsel før vedtaket er fattet, at du ikke har vært på sluttsamtale med NAV, eller at du rett og slett føler at det NAV sier eller skriver skurrer veldig med tanke på din forståelse av saken.
Kontakt våre advokater med lang erfaring på AAP-området
Hos oss jobber noen av landets mest erfarne trygdeadvokater, med lang erfaring på AAP-området, og vi kan raskt hjelpe deg finne ut av om du bør bruke advokat.
Kontakt oss for en uforpliktende samtale!
Vurdering av restarbeidsevne
Arbeidsavklaringspenger er et overraskende sammensatt rettsområde. AAP er gjerne veien videre i NAV etter at man har vært innom sykepenger først, eventuelt også sykepengeerstatning, samt sosialstønad / KVP, hvor NAV skal finne ut om man er varig ufør eller ikke. NAV sin oppgave er å forsøke å hente ut restarbeidsevne fra den som er syk, slik at man får mulighet til å være i produktiv aktivitet.
Denne prosessen krever mye samhandling internt i NAV, både mellom ulike avdelinger på samme NAV-kontor (lokalkontoret), gjerne tre ulike forvaltningsenheter (NAV Arbeid og ytelser), legene, tiltaksbedriftene, helseinstitusjonene, og NAV Kontaktsenter (de som svarer når du ringer). Denne samhandlingen styres av rutiner internt i NAV som operasjonaliserer både jussen og saksflyten i prosesser. Fordi NAV driver masseforvaltning, hvor mange ulike enheter og personer er inne i saken før vedtaket du får i posten blir laget i et dataprogram som sammenstiller informasjonen, er det mange potensielle kilder til feil. Feilene i NAV skyldes både selve samhandlingen, reglenes kompleksitet og ulike meninger om skjønnet NAV øver.
Få hjelp av erfarne trygdeadvokater i arbeidsavklaring-saker
Våre advokater har lang erfaring i AAP-saker, og kan derfor raskt konkludere om du ikke har noen sak, slik at du slipper å bruke tid og penger på klager som ikke fører frem. Tilsvarende tar vi bare saken når vi tror at det er en rimelig mulighet for å nå frem med en klage. Fordi vi er spesialister på dette området innebærer det mindre risiko for deg å kontakte oss. Ta kontakt med oss i dag!