Hvordan skal en arbeidsgiver unngå å miste viktige ansatte inn i NAV-systemet hvis de blir syke?
– Det kan være mye å hente på å søke råd om budskapet man formidler til NAV, og tidspunktene man bør gjøre det på, sier Olav Lægreid, advokat og partner i Advisio.
Han mener den beste praksisen for arbeidsgivere når ansatte blir langtidssykmeldt, er å gjøre seg kjent med hvordan man skal forholde seg i hvert enkelt tilfelle. Dette krever at man søker råd som bygger på spesialkunnskap om trygderett og arbeidsrett.
– God personalledelse bør bygge på inngående kjennskap til hvordan NAV tenker. Den kompetansen kan vi tilføre bedrifter, etter mange års erfaring med bistand i NAV-saker og arbeidsrettssaker. Vi kan guide arbeidsgiver gjennom det, og slik tilføre bedriften en del nyttig kunnskap, men først og fremst gode resultater, sier Lægreid.
Unngå ultimatum fra NAV
En arbeidsgiver bruker ofte mye ressurser på å bygge opp kompetanse hos den enkelte ansatte, og noen ansatte er nøkkelpersoner for bedriften. Da er det viktig å unngå å tape investeringen når vedkommende blir syk. Ofte vil det være bedre å få vedkommende tilbake i en 50 prosent stilling enn å miste den ansatte helt.
– Hvis en ansatt blir syk over tid, er det viktig at arbeidsgiver er klar over hvordan NAV tenker og hvordan de utøver sin metodikk og regelverk – ellers kan arbeidsgiver risikere at NAV «stjeler» den ansatte, sier Lægreid.
Han mener det er avgjørende at den som representerer arbeidsgiver i møte med NAV, navigerer for å unngå at den ansatte blir stilt overfor et ultimatum.
– Hvis arbeidsgiver ikke ordlegger seg riktig i dialogmøte, kan den ansatte bli tvunget til å velge mellom arbeidsgiver og et livsgrunnlag i form av inntekt fra NAV. Dette er et resultat av regelverk og metodikk NAV-kontoret er pålagt å følge, sier Lægreid.
Viktig å svare «riktig»
Han forteller at NAV er innrettet mot å komme til raske konklusjoner for å bringe den ansatte videre mot en avklaring.
– Dette fører til at den ansatte i verste fall kan bli dyttet i en retning som gjør at vedkommende forsvinner fra arbeidslivet. Hvis arbeidsgiveren ikke er klar over hvordan NAV arbeider, kan han risikere å si ting som gjør at den ansatte blir stilt i en umulig situasjon. Det kan slå tilbake på arbeidsgiver som ufrivillig må gi avkall på en ansatt det er investert mye penger i, sier Lægreid.
Advisio har flere ganger bistått ansatte som har kommet så langt at de har begynt å søke uføretrygd. Klientenes mapper viser ofte at mange har gått på sammenhengende stønader de siste fem-seks årene.
– Det som kjennetegner disse, er at arbeidsgiver gjorde noen helt avgjørende feil innledningsvis i sin dialog med NAV, som førte den ansatte inn i et stønadsløp vedkommende ikke kom seg ut av. I stedet ble den ansatte avhengig av NAV for å ha inntekter. I tillegg til at arbeidsgiveren tapte på det, tapte også den ansatte og samfunnet på det, sier Lægreid.
Et samfunnsansvar
Lægreid påpeker at arbeidsgivere i en større sammenheng er tjent med å ta samfunnsansvar ved å unngå vekst i antall uføre og mottakere av varige offentlige ytelser.
– Næringslivet generelt er tjent med å holde de offentlige kostnadene nede, for jo lavere kostnader det offentlige har på velferd, jo mindre behov vil staten ha for å øke skattene, sier han og legger til:
– Men det sentrale for den enkelte arbeidsgiver er å beholde verdifulle ansatte, og det virker som at arbeidsgivere trenger hjelp til dette.
Advisio bistår også i andre arbeidsrelaterte saker, som nedbemanning og forebygging av sykefravær.
– Også i disse sakene vil arbeidsgivere være tjent med å ha løpende bistand fra oss. Det vil føre til lavere kostnader enn å ta tilspissede konfliktsaker først når de oppstår, avslutter Lægreid.